Summa sidvisningar

onsdag 5 december 2012

Tutorial: Kortförvaringslåda

Nelle här, och jag har en Tutorial på en kortförvaring att bjuda er på idag. Men först en bild på det färdiga resultatet:
 Nu kör vi igång!
Skär till 5 bitar cardstock enligt dessa mått:
12" x 7"
5" x 7"
4" x 7"
6" x 8"
6" x 8"

Biga den största biten på 7" enligt bild, denna är själva basen. Jag använder mig av MS Score Pal och har distressat alla kanter för att ni ska se lite bättre :)

 Biga 5 x 7" biten på 1" + 2 1/2" + 3 1/2" enligt bild.

Biga 4 x 7" biten på 3" enligt bild.

Nu har du 2 lika stora bitar kvar som ska bli gavlarna. Dessa bigar du på 1/2" och 5 1/2". Biga även 1" in på en av kortsidorna.

Klipp bort de små rektangulära bitarna i hörnen som bilden visar. Mät 3" upp från den bigade kanten och dra med blyerts en linje till motsatt hörn av pappret gör sedan likadant på den andra biten så att resultatet blir som bilden visar.

Klipp/ skär nu utmed den ritade linjen. Detta är gavlarna.
Distressa alla kanterna (om du vill) jag använder mig av finger duttar till detta.

Limma fast gavlarna på basens kortare del, jag använder mig av Scrappy glue som ni hittar i shoppen.

Nu är det dags att fästa baksidan (basens längsta del) till gavlarna. Lägg 2 limsträngar på vardera sida och tryck fast dom smala flikarna.

Gör likadant som steget ovan, men denna gång fäster du gaveln på basens kortare sida.

För att korten längst bak ska synas bättre har jag gjort en liten upphöjning. Till den använder du biten som är 5" x 7". Lägg lim på de två yttersta flikarna.

Tryck först fast den bredaste limmade delen på botten. Vik sedan cardstocken och tryck fast den kortare limmade delen på baksidan.

(Om du vill kan du mäta och klippa till en bit wellpapp som du limmar fast på botten. Den gör att korten står på plats bättre.)
Den kvarvarande biten cardstock är till främre gaveln.
Limma först fast den kortare biten på undersidan av botten. Limma sedan fast den bredare biten på gavlarnas små flikar.

För att inte gavlarna ska bukta utåt sätter du en liten limprick i varje hörn och trycker till.

Nu är din kortförvaringslåda klar :D

Jag har dekorerat min med ett brett julband och motiv från Bildmålarna som ni hittar i shoppen.

Om ni gör en kortförvaring efter min tutorial får ni gärna länka tillbaks hit :)

Kram Nelle

1 kommentar: